De zin of onzin van huiswerk
De zinvolheid van huiswerk wordt lang niet alleen door kinderen in vraag gesteld. Ook heel wat ouders zijn het grondig oneens met de werklast die hun kroost mee naar huis tornt. Martin Valcke, professor psychologie en pedagogie aan UGent, vindt de zinvolheidsvraag echter achterhaald: ‘De vraag is al lang niet meer, wel of geen huiswerk, maar wel: welk soort huiswerk geef je, op welke manier wordt het voorbereid, aan welke kinderen geef je het, in welke context …’ Als er geen feedback op het huiswerk komt, dan leren de kinderen niks bij. Bovendien moeten de opdrachten beperkt worden in de tijd, en aangepast aan het niveau van de leerling in kwestie. Onder die voorwaarden vindt Valcke het wel nuttig om kinderen thuis iets te laten doen dat met de school te maken heeft. De sleutel ligt volgens hem in huiswerkbegeleiding op school: ‘Zelfstandig werken is een vaardigheid die kinderen moeten leren. Laat kinderen daar alleen thuis aan beginnen en ze weten dikwijls niet hoe ze het moeten aanpakken. Dat zorgt voor veel stress bij de kinderen en ook bij de ouders.’
Bron: www.vrt.be
Tekst: Inke Hutse – Foto: Shutterstock