Zelfanalyse: ‘Ik val niet graag op’

Hoe aanpakken?

Ga kleine uitdagingen aan

Om jezelf meer op de voorgrond te leren plaatsen kan je beginnen met jezelf heel kleine uitdagingen te stellen. Iets wat je gekocht hebt terugbrengen naar de winkel bijvoorbeeld en je geld terugvragen. Maak de uitdagingen beetje bij beetje groter. In een veranderingsproces geldt altijd dezelfde regel: ga voorzichtig maar vastberaden te werk. Wil je je look veranderen bijvoorbeeld, begin dan met je accessoires aan te passen.

Gebruik positieve affirmaties

Een techniek om positiever over jezelf te denken en om je zelfzekerder te voelen is in gedachten positieve uitspraken doen over jezelf. Pieternel Dijkstra: ‘Als je maar vaak genoeg affirmeert, dan nestelen de positieve uitspraken zich in je onbewuste. Je gaat de affirmatie geloven’. Voorbeelden van affirmaties zijn ‘ik ben goed zoals ik ben’, ‘ik heb respect voor wie ik ben’ of mijn lijf is prima zoals het is’.

Doe aan teamsport

Opvallen op momenten dat je liever in een hoekje zou kruipen levert pijnlijke emoties en onaangename gewaarwordingen op. Die versterken nog je angst en dus je geremdheid. Door te bewegen, en dan vooral door aan teamsport te doen, kan je het proces omkeren. In teamverband scoren geeft je zelfvertrouwen een boost. De positieve ervaringen op het vlak van sport zullen ook hun vruchten afwerpen in je dagelijkse sociale leven.

 

Meer lezen

– Verlegen. Meer zelfvertrouwen leren, Pieternel Dijkstra (Het Spectrum, 2011)

– Angst en andere ongewenste gasten, Harriet Lerner (Anthos, 2004)

 

Erik (41), accountant

‘Ik ben lang onzichtbaar geweest, vooral op kantoor. En daar leed ik onder. Aan de ene kant lukte het me niet om me te doen gelden en promotie te maken – ik wou niemand tot last zijn. Aan de andere kant vonden mijn collega’s me hautain. Niet zo verwonderlijk achteraf gezien, want ik sprak tegen niemand. Het is pas door in therapie te gaan dat ik beter begreep waarom ik me zo gedroeg. Ik ben opgegroeid met vijf zussen. Onbewust was ik ervan overtuigd dat ik toch geen aandacht zou krijgen. Ik heb moeten leren om me open te stellen, om beter te communiceren. Ik moest leren geven: aandacht, wat tijd, wat vertrouwen – en leren ontvangen: hulp en verantwoordelijkheden, maar ook kritiek.’