Welk anti-ageing product past bij jou?
Sommige vrouwen kopen hun verzorgingsproducten liever bij de apotheker. Omdat ze een gevoelige huid hebben bijvoorbeeld, of omdat ze graag advies krijgen van een professional die ze vertrouwen. De apotheek is dan ook uitgegroeid tot een van dé plekken waar je terechtkunt voor alles wat met anti-aging heeft te maken.
Tekst Laurence Descamps – Foto Shutterstock
Wie een apotheek binnenstapt, kan er niet naast kijken: het rek met cosmetica heeft een prominente plek ingenomen tussen de medicijnen en voedingssupplementen. Veel consumenten komen hier niet alleen meer omdat ze een ‘probleemhuid’ hebben, maar omdat ze er de nieuwste verzorgings- en anti-ageingcrèmes vinden, ontwikkeld door de meest geavanceerde laboratoria die hun producten het liefst verdelen via het betrouwbare netwerk van de apotheken. Vanwaar die trend? Het advies van de apotheker, een professional in witte jas die vertrouwen inboezemt, ervaren we met z’n allen als onafhankelijker en meer gericht op de gezondheid. De kans is bovendien groot dat je in de apotheek interessante producten leert kennen. Net als in Frankrijk groeit ook bij ons het aantal nieuwe beautymerken die de apotheek uitkiezen als verkooppunt gestaag aan. Een overzicht van de opmerkelijke nieuwigheden die verkrijgbaar zijn in de apotheek en die je helpen mooi ouder te worden.
De gevolgen van vervuiling counteren
Fijn stof, broeikasgassen, smog … we worden er dagelijks mee geconfronteerd. Zelfs wie op het platteland woont, ontsnapt er niet aan. De gevolgen: een valere teint, een huid die merkelijk minder goed gehydrateerd is en versneld veroudert. De vervuilende stoffen leiden namelijk tot oxidatie, waardoor de ongewenste vrije radicalen zich kunnen vermenigvuldigen. Om dat probleem aan te pakken lanceerde Vichy, een van de topmerken in de apotheek, een intensieve behandeling: LiftActiv Anti-Oxidanten Booster (€ 28,95). Het serum, dat een hoge concentratie aan pure vitamine C (15%) en gefragmenteerd hyaluronzuur bevat, breng je aan onder je normale verzorging. Om de schadelijke effecten van vervuiling te counteren en je huid weer helemaal te laten stralen, gebruik je het product tien dagen lang.
Nieuwe verouderingsfactoren tegengaan
Misschien heb je al gehoord van ‘blauw licht’. Dat licht maakt deel uit van het exposoom, het geheel van de omgevingsfactoren die een invloed hebben op je lichaam. De energie van blauw licht is zo hoog dat het zich helemaal aan het uiteinde van het zichtbare-lichtspectrum bevindt. Blauw licht wordt geproduceerd door de zon (7 à 10%), maar in nog grotere mate (30 à 40%) door tl-lampen en leds in computerschermen, flatscreen-tv’s, tablets en smartphones. Uit onderzoek is gebleken dat blauw licht een van de nieuwe oorzaken is van een versnelde huidveroudering. ‘Blauw licht kan de productie van vrije radicalen verhogen’, zegt Luc Lefeuvre, directeur onderzoek en ontwikkeling bij Uriage. Een zichtbaar gevolg daarvan is een groter aantal bruine vlekken op je huid. Om dat te vermijden heeft Uriage heel specifieke antioxidanten, afkomstig van planten, verwerkt in zijn verzorgingsproducten. Daarnaast bevatten de producten ook reflecterende schilfers parelmoer. Uit onderzoek op huidcelculturen en op vrijwilligers die blootgesteld werden aan blauw licht, bleek dat die parelmoerschilfers heel efficiënt zijn als schild tegen blauw licht. ‘Je brengt de verzorgingsproducten een of twee keer per dag aan. Je kan het effect nog versterken door een keer per week een serum en een crème te gebruiken, plus een avondpeeling’, adviseert de specialist. Aangezien de producten ook de klassiekere anti-aging stoffen bevatten (retinol, hyaluronzuur, verstevigende plantaardige extracten en vitamines C en E), vormen ze een doeltreffend alternatief voor je dagelijkse verzorging als je vaak achter de computer zit. (Gamma verzorgingsproducten die beschermen tegen blauw licht van Uriage, dagcrème en -fluid, serum, eye contour, serum en nachtpeeling, vanaf € 27).
Alternatief voor esthetische behandelingen
De esthetische geneeskunde barst vandaag zowat uit haar voegen, en artsen voeren steeds meer injecties, peelings of andere behandelingen uit. Toch zijn er nog altijd heel wat vrouwen die liever ver weg blijven van het dokterskabinet. Voor hen bieden de merken die verkocht worden in de apotheek, verzorgingsproducten aan die op termijn een afspraak met de specialist esthetische geneeskunde kunnen vervangen. Dat is het geval bij Filorga, dat onlangs een volledige anti-ageingbehandeling lanceerde. Op termijn hebben de producten van de lijn hetzelfde effect als een lifting op basis van injecteerbare stoffen (vampire lift, collageeninjecties of hyaluronzuurgel). Alle actieve bestanddelen van de producten — onder meer kurkuma-extracten, zeecollageen en extracten van konjak rijk aan hyaluronzuur — leveren samen een zichtbaar liftend effect op (serum Lift Designer, dagcrème Lift-Structure en nachtcrème Sleep & Lift, telkens € 64,90 per stuk).
Het energetische metabolisme van de huid herstellen
Een van de belangrijkste redenen waarom je huid veroudert, is dat de cellen hun energie verliezen, waardoor je lichaam minder collageen, elastine en hyaluronzuur aanmaakt. De zichtbare gevolgen daarvan zijn een verlies van stevigheid, rimpels, een dunnere huid en een vale teint. Om de huid weer vitaal te maken, bestaat er maar één oplossing: de mitochondriën stimuleren. Mitochondriën zijn kleine cellen die je zou kunnen vergelijken met elektriciteitscentrales en die ATP produceren, een onmisbare chemische verbinding voor een goede werking van de huid. Maar hoe stimuleer je die?
‘Negen jaar geleden hebben we Premier Cru gelanceerd’, zegt Mathilde Thomas, oprichtster van cosmeticamerk Caudalie. ‘Die lijn verzorgingsproducten verzamelt al onze gepatenteerde ingrediënten in combinatie met de performantste actieve bestanddelen toegespitst op anti-aging, in hun optimale concentratie. Met deze lijn wilde ik een oplossing bieden voor vrouwen die met één product alle ouderdomsverschijnselen willen tackelen. De producten bevatten zowel polyfenolen uit druivenpitten met een antioxiderend effect, resveratrol dat de huid steviger en voller maakt, als viniferine dat ouderdomsvlekken tegengaat. Dit jaar gaan onze laboratoria nog een stapje verder: na vijf jaar onderzoek hebben we een nieuw patent ingediend voor Vinergy, een molecule die het cellenmetabolisme herstelt, dat na verloop van tijd vertraagt.’
Vinergy is het resultaat van de samenwerking tussen Caudalie en Dr. David Sinclair, professor genetica aan de Harvard Medical School in de VS en door Time Magazinede ‘goeroe van het lange leven’ genoemd. De molecule bestaat uit een combinatie van resveratrol, een antioxidant uit de wijngaard met bewezen anti-ageingeffect, en betaïne van natuurlijke oorsprong, een aminozuur met een algemeen erkend herstellend vermogen.‘Vinergy gaat de progressieve vertraging van het energetisch metabolisme van de cellen tegen, een van de belangrijkste oorzaken van huidveroudering’, zegt Dr. David Sinclair. ‘De molecule helpt om het aantal mitochondriën en de energieproductie van de cellen te verhogen, waardoor de huidcellen de strijd tegen veroudering kunnen aanbinden.’
Het resultaat van het onderzoek is een serum (Premier Cru, The Sérum, € 103,80) dat, zoals Mathilde Thomas uitlegt, de efficiëntie van het anti-agingeffect van de Premier Cru-crème verzevenvoudigt. Wanneer je het serum ‘s morgens en ‘s avonds aanbrengt voor je anti-agingverzorging, dan zal het product, dat voor 95% uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong bestaat en subtiel ruikt naar rozenblaadjes, je huid weer vitaal maken.