Weet jij waarvoor jij leeft?
Klein en groot engagement
Natuurlijk nemen we in onze dagelijkse zoektocht naar een bevredigend leven niet allemaal het woord levenstaak of missie in de mond. ‘In ons onderzoek naar De Grote Levensvragen vertalen we de idee van levensmissie eerder als engagement’, nuanceert Friedl’ Lesage. ‘Hoe komt het dat sommige mensen geëngageerder zijn dan andere, en meer nadenken over hoe zij een verschil kunnen maken in de maatschappij? Volgens het onderzoek blijkt die eigenschap gelinkt aan geloof: mensen die geloven, blijken vaker geëngageerd en zetten zich makkelijker in voor de samenleving. Ook al zie ik dat we geloof steeds minder vaak definiëren in termen van een godheid en hoor ik ook steeds minder mensen zeggen dat ze nergens in geloven. We willen weer graag geloven in ‘iets’, iets goeds in de mens, of iets groters dat we niet nader kunnen definiëren.’
Lesage ziet overigens dat de meeste geëngageerde mensen die zij interviewt hun engagement uiten in hun beroep, vaak in een beroep dat ten dienste staat van mensen. Interessante vaststelling is dat drie respondenten op vier vinden dat je een verschil moet maken in de maatschappij, maar dat slechts een pak minder dan de helft het ook daadwerkelijk doet. ‘Mensen denken bij engagement vaak aan grootse zaken, en vrezen dat ze zoiets niet aankunnen’, zegt ze. ‘Vandaar ook de vraag: vanaf wanneer ben je nuttig voor de maatschappij? Wat houdt engagement in? Betekent dat in de politiek stappen of kan het ook betekenen: zorgen voor mijn zieke buurman?’
Ook Isabel Elst ziet gradaties in missies. ‘Er zijn mensen die van kleins af al weten wat ze willen worden, mensen die een echte roeping voelen. Je hebt mensen met grote dromen, maar ook mensen die met kleine aspecten in hun leven heel tevreden zijn. Iedereen heeft hierin een ander karakter en dat verschil mag er zeker zijn. Je levensmissie kan overigens betrekking hebben op elk aspect van je leven, het hoeft niet over je werk te gaan. Ook je kinderen levenswaarden meegeven kan een missie zijn, of wat je als hobby of vrijwilliger doet. Maar of het nu om kleine of grote zaken gaat, bij iedereen merk ik dat ze pas in vrede zijn met zichzelf als ze iets kunnen doen wat in lijn ligt met hun onderliggende motivaties.’
Volg je nieuwsgierige neus
Allemaal goed en wel, denk je misschien bij deze woorden, maar wat als je echt geen idéé hebt wat jouw grote passie dan wel zou kunnen zijn? Heeft je leven dan geen enkele zin? ‘Ik ontmoet veel mensen die hun passie niet kennen, ook mensen van 40, 50 jaar die nog spreken over “later als ik groot ben zal ik”’, zegt Elizabeth Gilbert nog. ‘In een cultuur die zaken als passie, zekerheid en jezelf waarmaken cultiveert, kunnen deze mensen zich heel onzeker voelen. Als je wanhopig op zoek bent naar je passie zonder die te vinden, kan ik maar één ding aanraden: bewijs jezelf een dienst en laat dat woord ‘passie’ los. Het geeft te veel druk, haal die druk ervan af. En probeer in plaats daarvan gewoon je nieuwsgierigheid te volgen. Wat trekt je aandacht, waar ben je nieuwsgierig naar? Nieuwsgierigheid is een veel zachter, vriendelijker, ontvankelijker en humaner instinct dan passie.’ En als je nergens nieuwsgierig naar bent, ook goed, waarom zou je jezelf dan ergens in forceren? Voel je je overigens gedreven om iets te doen wat niet zo bijster origineel lijkt en wat vele anderen al voor jou gedaan hebben? ‘Het is een illusie dat er zoveel originele nieuwe ideeën uitgevonden zouden worden’, relativeert Gilbert. ‘In feite ontstaat zowat alles wat we doen, doordat we reageren op iets wat anderen al voor ons hebben gedaan. Laat je dus niet tegenhouden om je ding te doen, want nog nooit heeft iemand het op jouw manier gedaan.’
Meer lezen?
De Grote Levensvragen, Friedl’ Lesage, Johan Van der Vloet, Ilse Cornu (Lannoo, 2017), www.degrotelevensvragen.be
Big Magic. De kunst van creatief leven, Elizabeth Gilbert (Cargo, 2015)
Boek van de Levensmissie. Een weg naar vervulling, Willem Glaudemans (Ankh-Hermes, 2014)
www.taketheleap.be: Isabel Elst is life – en loopbaancoach die (jong)volwassenen helpt hun doelen te bereiken.