Waarom boomt cosmetica van bij de apotheek?
De verkoop van cosmetica in apotheken – er zijn er ongeveer 4 800 in België – blijft stijgen: + 5,5% in 2015, + 4,5 % in 2014, + 6,6 % in 2013. Waarom mensen steeds vaker langsgaan bij de apotheek om make-up te kopen heeft verschillende redenen.
Roland De Cocq, algemeen directeur Active Cosmetics Division (Vichy, La Roche Posay en Roger & Gallet) bij L’Oréal België en Nederland
1. Onze behoeftes veranderen, nu we sociaal langer actief zijn, vaker blootstaan aan schadelijke zonnestralen, meer stress ervaren en meer allergieën hebben – iets wat samenhangt met een verbeterde hygiëne. We beseffen ook almaar beter hoe belangrijk een gezonde huid is. Meer en meer mensen zijn er bovendien van overtuigd dat ze een gevoelige huid hebben, of dat ze nood hebben aan bijzondere en hoogwaardige verzorging.
2. Onze maatschappij gaat door een vertrouwenscrisis. Apotheken ontsnappen aan dat wantrouwen van de consument omdat ze geen deel uitmaken van een commercieel netwerk. Toch is er altijd wel een apotheek om de hoek. De apothekers zelf, die een universitaire opleiding genoten, verkopen hun producten bovendien met kennis van zaken. Ze hebben vaak een persoonlijke vertrouwensrelatie met hun klanten. En hoe meer consumenten toegang hebben tot informatie, hoe belangrijker de mening van een expert wordt.
3. De apotheek is toegankelijker geworden voor klanten. De producten worden beter gepresenteerd. De toonbank is wat naar achteren opgeschoven zodat er meer ruimte vrijkomt waar klanten vrij kunnen rondkijken. Het gedegen advies blijft echter onveranderd. Naast de merken gespecialiseerd in dermatologie zijn er merken bijgekomen die meer op het genieten mikken zoals Nuxe, Caudalie en Lierac. Ook Vichy is meer in die richting opgeschoven, zonder zijn geloofwaardigheid op het vlak van efficiëntie en huidverdraagzaamheid te verliezen.
4. De democratisering van cosmetica is begonnen bij de apotheek. Vichy, een van de pioniers, werd in de jaren dertig opgericht door een dokter in het kuuroord Vichy. Vroeger vond je in de apotheek alleen heel exclusieve merken als Dior of – aan het andere uiterste van het spectrum – de blauwe doosjes van Nivea. In de jaren vijftig werd Vichy opgekocht door L’Oréal, dat ervoor zorgde dat er meer producten van Vichy in de apotheek verkrijgbaar waren tegen toegankelijkere prijzen dan die van het luxesegment. Toen het bedrijf in 1985 begon met grootdistributie kwam er ook een goedkoper merk voor gezichtsverzorging bij: Plénitude van L’Oréal.
De consumenten verwachten heel veel op het vlak van gezondheid vandaag. Apothekers moeten op de hoogte blijven, hun verantwoordelijkheid opnemen en zich continu bijscholen. De cosmeticaopleidingen die we voor hen organiseren vormen dan ook een van onze grootste investeringen.’