Subliminals, een trend om te volgen?

MAAR…

… er is maar weinig wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit. Thijs Verwijmeren, sociaal psycholoog aan Radboud University,deed vier jaar onderzoek naar de effecten van visuele subliminale boodschappen en kwam tot de conclusie dat de effecten zeer beperkt zijn: ‘Er zijn veel betere middelen als je iets wil veranderen aan je leven.’

… als je het weet, is het eigenlijk geen subliminale boodschap meer. Thijs Verwijmeren: ‘Eigenlijk kan je geen gebruik maken van video’s met subliminale boodschappen om je leven te verbeteren. Ons onderzoek laat zien dat het effect van subliminale boodschappen verdwijnt als iemand weet dat deze aanwezig zijn.’

… het effect duurt maar heel kort. Het is bewezen dat subliminale boodschappen in commercials effect kunnen hebben op ons koopgedrag. De impulsen om tot actie over te gaan, zijn echter heel zwak en sowieso van korte duur. Je zou dus al heel wat filmpjes moeten bekijken om enig resultaat te bekomen.

… de wildgroei aan absurde en onrealistische filmpjes doet vragen oprijzen over de geloofwaardigheid. Zo zijn er filmpjes waarmee je kan groeien of zelfs je oogkleur veranderen. Andere beweren dat ze kanker kunnen genezen. Ook bij deze filmpjes lees je in de commentaren positieve getuigenissen, maar een gezonde dosis scepsis is aangeraden.

… de meeste video’s zijn doodsaai. Uren kijken naar een foto van een waterval en tropisch woud, gemonteerd op een monotoon muziekje en begeleid door fluisterende stemmen die je wel kan horen maar niet verstaan? Nee, erg meeslepend zijn deze filmpjes niet.

 

KORTOM: Experimenteer gerust met subliminale boodschappen als je gemotiveerd bent en erin gelooft. Koester echter geen onrealistische verwachtingen, want veel wetenschappelijk bewijs is er niet.