Permanente innovatie
‘C’était au temps où Bruxelles rêvait, c’était au temps du cinéma muet.’ De periode die Jacques Brel bezingt in Bruxelles is ook de tijd waarin Galeria Inno ontstond. In de Nieuwstraat richtte de winkelketen Bernheim & Meyer een enorm warenhuis op: À l’Innovation. Zoals de triomfantelijke naam al aangaf, ging het om een revolutionair concept in België. Dat concept — een reeks kleinere winkels, maatwerk die in de richting ging van confectie en een alles-onder-één-dakprincipe — was geïnspireerd op de Bon Marché in Parijs, maar sloot ook aan bij een bredere Europese en Amerikaanse trend met als uithangborden El Corte Inglés in Spanje, La Rinascente in Italië, Macy’s in de Verenigde Staten, … De grote vernieuwing school in het feit dat je de producten kon aanraken voor je ze kocht.
Intussen bestaat het warenhuis al meer dan een eeuw en het concept evolueert constant mee met de maatschappij en de behoeftes van de consumenten. Om een band te creëren met de klanten begon het warenhuis evenementen te organiseren zoals de Amerikaanse week, die volop aan de gang was toen in 1967 de rampzalige brand uitbrak in het gebouw in de Nieuwstraat. Vandaag is de warenhuisketen, die omgedoopt werd tot Galeria Inno, in handen van de Canadese groep Hudson’s Bay Company (HBC). In totaal omvat de keten zestien winkels: negen in Vlaanderen, vier in Brussel en drie in Wallonië. De grootste blijft die van de Nieuwstraat, met vijf verdiepingen. Samen verkopen ze zo’n achthonderd merken.
De events en de goede service zijn nu nog altijd dé troeven van deze keten van department stores — de enige in België trouwens. Al sinds de jaren 80 vind je hier corners of shops-in-the-shop met make-upsessies, gepersonaliseerd advies op het vlak van cosmetica, een personal shopper op afspraak (gespecialiseerd in colorimetrie en morfologie), een week van de denim waarin je eindelijk de juiste jeansbroek vindt voor jouw figuur, de miniversie van Top Chef met sterrenchef Pierre Résimont van restaurant L’Eau Vive, een getrouwheidskaart waarmee je 5 euro korting krijgt per aankoop van 200 euro, … De cosmetica-afdeling biedt de collectie aan van Giorgio Armani Beauty, met onder meer de luxeparfums Armani/Privé (zie foto), en sinds kort ook die van MAC Cosmetics, Jo Malone, Bobbi Brown en Kiehl’s. Bij Benefit Cosmetics, een label uit Californië, kun je je wenkbrauwen laten reshapen in functie van je gezicht. In de afdeling lederwaren vind je een merk als Lancel naast Longchamp, Armani Jeans, Liu J en Guess. Luxury and co, een Canadees label, verkoopt dan weer luxe tweedehandsspullen, zoals tassen van Louis Vuitton, Chloé of Gucci tegen lagere prijzen. Betaalbare luxe is dan ook het leitmotiv van Galeria Inno, dat qua mode de collecties in huis heeft van labels als Paule Ka, Twin Set, Second Female, Storm & Marie, Save the Duck, Minimum, Armedangels, Peuterey, Armani Exchange, naast Fred Perry en Ben Sherman voor de mannen… En onlangs ging een nieuwe afdeling met schoenen open (UGG, Geox, New Balance, Vans, Converse…) in drie winkels: in Brussel Louiza, Gent en Hasselt.
Tekst Lise Leroy – Beeld Inno