optimistisch kind

Een optimistisch kind in 5 stappen

1 Wakker hun nieuwsgierigheid aan

Kleine kinderen zijn dol op nieuwe ontdekkingen. Alles wat ze aanraken, proeven of ruiken prikkelt hen om zich nog verder uit hun vertrouwde omgeving te wagen. Op elke leeftijd is het van belang om die onderzoekende geest aan te moedigen, door hen toe te laten om te experimenteren, en zo de voldoening te ervaren van meer te weten te komen over dat wat hen interesseert. ‘Je moet hen daar wel in begeleiden’, meent Braconnier. ‘Anders verliezen ze hun interesse en gaan ze hun eigen intelligentie in vraag stellen wanneer ze er niet in slagen om uitgesproken moeilijke problemen aan te pakken.’ Je eigen nieuwsgierigheid met hen delen, dingen uitleggen, hun vragen beantwoorden, hen nieuwe boeken aanreiken, hen meenemen naar musea en op reis, al die dingen creëren een basisvertrouwen dat het leven vol vreugde zal zitten en helpt kinderen om de toekomst met enthousiasme tegemoet te zien.

2 Dedramatiseer hun fouten

Kinderen die op ontdekking gaan, lopen tegen hun eigen grenzen aan. Hun gevoel te falen kan overwonnen worden door hen niet het idee te geven dat ze onbekwaam zijn of hen niet bij het minste de handdoek in de ring te laten gooien. ‘We moeten ons bewust zijn van onze eigen, dikwijls buitensporige, angst om te falen – die we vaak onbewust overbrengen op onze kinderen’, waarschuwt Braconnier. ‘Onze eigen issues met mislukken weerhouden ons ervan om situaties voor te stellen als een gelegenheid om iets van te leren. Maar kinderen vertrouwen geven, hen ondersteunen zonder het in hun plaats te doen, hen de kans geven om door trial-and-error tot een oplossing te komen en hen aanmoedigen om te blijven proberen zijn allemaal manieren om hun veerkracht en probleemoplossend vermogen aan te scherpen.’

3 Help hen om hun gedachtegang te finetunen

Martin Seligman, een van de grote namen van de positieve psychologie, is vooral bezig met wat kinderen motiveert om een situatie in handen te nemen, in plaats van dat ze zich erdoor laten overweldigen. Om de situatie eerder optimistisch dan pessimistisch te benaderen, met andere woorden. ‘Ik heb ontdekt dat er twee trekjes zijn die typisch zijn voor pessimistisch denken’, zegt Braconnier. ‘De neiging om de dingen op jezelf te betrekken – ik heb pech omdat ik onhandig ben – en de neiging om de dingen te generaliseren – ik heb altijd pech.’ Wanneer kinderen met iets worstelen, is het belangrijk om hen te wijzen op de échte verklaring voor hun problemen of falen. Wat liep er deze keer fout? Welke hulp of vaardigheid misten ze waardoor dit specifieke probleem verklaard kan worden? Mogelijke oplossingen worden zo concreter voor hen, en ook haalbaarder, in vergelijking met als ze denken dat ze gewoon brute pech hebben gehad.