Midzomer mindmapping: tijd voor een evaluatie
2 Actie ondernemen
Had je last van uitstelgedrag?
20 % van de mensen noemt zichzelf een chronische procrastinator. Waarom hebben we het vaak zo moeilijk om tot actie over te gaan? We gaan voor de ‘snelle winst’, meent onderzoekster en psychologe Diane Tice van Florida University. We geven met andere woorden toe aan onze procrastinatie-impuls om ons op dat moment goed te voelen, in plaats van ons te forceren om iets te doen wat ons uitdaagt en ons misschien wel stresseert of verveelt.
Hoe in de komende zes maanden komaf maken met dat uitstelgedrag, zodat je je doelen kan realiseren?
Klinisch neuropsycholoog David D. Nowell doet onderzoek naar motivatie. ‘Om het even wat we doen of welke relatie we onderhouden, het is altijd gelinkt aan een doel of een beloning die we voor ogen hebben. Als die beloning onmiddellijk en overduidelijk is (een ijsje eten, bijvoorbeeld), dan is er niet bepaald veel mentale inspanning nodig om de link te leggen tussen de activiteit en de beloning. Maar met karweitjes die lastig of saai zijn, kan het moeilijker zijn om je de langetermijnbeloning voor te stellen. Er is niet zoiets als uitstelgedrag. Er is enkel kiezen. En opnieuw kiezen. Dat elk-moment-opnieuw-kiezen, dat is wat leidt tot het realiseren van je doelen op lange termijn. Ken je iemand met een universitair diploma, een goedgevulde spaarrekening, een gezonde levensstijl of een relatie van langer dan drie weken? Geef hem (of jezelf) dan maar een schouderklopje: om daar te geraken was er elke dag opnieuw een keuze nodig en een engagement ten aanzien van het plaatje in je hoofd waarnaar je bleef streven – ook als het niet leuk of simpel was. Het goede nieuws is dat ons brein gemaakt is voor dat soort visualisaties, en voor volhardendheid. Maar gemakkelijk is het niet, zeker niet als we omringd worden door allerlei aanlokkelijke afleidingen.’
MAAK KOMAF MET UITSTELGEDRAG
• Wees je ervan bewust dat uitstellen een keuze is.
• Herinner jezelf eraan – en vraag anderen om je eraan te herinneren – wat je doel is, en welke beloning daaraan vasthangt.
• Beeld je in zintuiglijke details (de geuren, de kleuren, de gevoelens) in hoe het zal zijn wanneer je je doel bereikt hebt. Door dat te doen kan je je dopaminegehalte doen stijgen – de chemische boodschapper van beloning en motivatie – door te anticiperen op een belonende ervaring.