Jongerencursussen? Yes please!
Ook om die reden biedt PRH al enkele jaren cursussen voor jongeren aan. Thema’s die aan bod komen, zijn de zoektocht naar jezelf, keuzes leren maken en naar relatiecapaciteiten kijken. Daarbij maakt PRH in haar terminologie een onderscheid tussen het gevoel en het wezen. ‘Jongeren zijn zich nog niet altijd bewust van hun wezen’, zegt Marian De Groof. ‘Dat is de diepe kern van capaciteiten en mogelijkheden in elke persoon. Daarmee in verbinding komen geeft stevigheid en zekerheid, die ervoor zorgt dat ze ook de moeilijke aspecten van het leven beter aankunnen.’ De focus van de vorming ligt op de positieve mogelijkheden en krachten van de jongere. ‘We proberen hen kapstokken te geven waar ze verder op kunnen bouwen’, zegt De Groof.
Bij Timotheus vzw zijn de initiatiefnemers nog volop op zoek naar hoe ze hun jongerenaanbod vorm kunnen geven. ‘Vijfentwintig jaar geleden startten we met een kinderproject’, legt Philippe Vandevorst uit. ‘Vandaag zijn deze kinderen jongvolwassenen en denken we met hen na over onze jongerenwerking.’ Vandevorst vindt dat onze westerse kijk op de realiteit geen volledig antwoordt biedt op de vragen waarmee jongeren worstelen. ‘Het oude wetenschappelijke paradigma waarbij we de aarde als een voorwerp beschouwen, leidt tot uitschuivers zoals we die vandaag kennen. Bij Timotheus vzw laten we ons inspireren door andere manieren om naar de werkelijkheid te kijken. Zoals de spiritualiteit van de indianen die de aarde als een levend wezen beschouwen.’ Die filosofie gaven ze ook op een speelse manier mee aan de kinderen die bij hen activiteiten volgden. Ondertussen zijn die kinderen jongvolwassenen geworden die met elkaar zijn blijven afspreken. ‘Wij als initiatiefnemers zijn ondertussen oude rotten’, lacht Vandevorst. ‘Deze groep heeft veel meer voeling met jongeren. We hopen samen met hen na te denken over hoe we onze filosofie aan de volgende generatie kunnen doorgeven.’
Generatie Instagram
En die generatie vraagt vaak om een andere aanpak. ‘Jongeren van vandaag hebben een groter zelfbewustzijn’, zegt ontwikkelingspsychologe Inge Glazemakers. ‘Dat komt ook door de invloed van sociale media. Daar moeten ze zich een bepaalde identiteit aanmeten.’ Of in een wereld van mooie Instagramplaatjes openheid kan bestaan over psychologische thema’s? ‘Dat denk ik wel’, zegt Glazemakers. ‘Er zijn veel initiatieven, zowel online als offline, om die openheid te stimuleren. Zoals Tejo, een organisatie die laagdrempelige therapie aanbiedt voor jongeren.’ Toch merkt Glazemakers dat het taboe nog groot is. ‘Jongeren gaan wel op zoek naar hulp en verdieping,’ zegt ze, ‘maar de meesten zullen dit niet aan de grote klok hangen. Al helpt het bijvoorbeeld wel dat popsterren en acteurs mee het taboe doorbreken.’
Philippe Vandevorst van Timotheus vzw merkt ook dat jongvolwassenen een cursus anders benaderen. ‘Jongeren zijn niet geïnteresseerd in dogma’s’, zegt hij. ‘Ze willen zelf dingen ervaren en hun eigen conclusies trekken. Je moet hen niet uitleggen hoe de werkelijkheid in elkaar zit, maar hen eerder sleutels geven om die werkelijkheid op een nieuwe manier te exploreren.’ Glazemakers is het ermee eens dat het belangrijk is om jongeren te stimuleren hun eigen stem te hebben. ‘En deze generatie is daar veel kundiger en mondiger in.’