Je jongere collega als mentor?
Soms zijn we zo gefocust op het voorbeeld van zij die voor ons het pad geëffend hebben, dat we niet stilstaan bij degenen die ons op de hielen zitten. Journaliste Rosie Ifould boog dat om, en schakelde haar jongere collega in als mentor.
Tekst Rosie Ifould – Foto Shutterstock
‘De meeste oudere werknemers appreciëren dat de juniors zo oplossingsgericht zijn. Hun focus ligt op wat mogelijk is in plaats van op wat er moeilijk is’
Onlangs zat ik op een woensdagavond om 22 uur te wachten op een telefoontje dat mijn carrière kon veranderen. Ondanks het late uur was ik niet aan het wachten op iemand van een internationaal bedrijf uit een andere tijdzone of op een overbevraagde directeur die werkdagen van 20 uur klopt. Nee, mijn telefoondate van die avond was met de 23-jarige Laura, die druk aan het timmeren is aan een carrière bij een groot mediabedrijf. Het was het enige moment dat we hadden kunnen prikken waarop we allebei vrij waren voor mijn eerste sessie ‘omgekeerde mentoring’. Een paar maanden eerder had ik vastgesteld dat mijn eigen job een beetje een sleur is geworden. Niks dramatisch, maar ik had wel de behoefte aan een fris perspectief op waar ik mee bezig was, om weer wat schwung in mijn werk te brengen. Ik zat te overwegen of ik een mentor moest inschakelen om me in de juiste richting te sturen, toen ik online las over ‘omgekeerde mentoring’ – een term die voor het eerst geïntroduceerd werd in de late jaren 90, maar die tot nu nodig had om echt in zwang te geraken.
Een fris perspectief
Het idee is dat oudere werknemers (meestal veertigers of vijftigers) baat kunnen hebben bij een jongere mentor (meestal een twintiger). Die samenwerking kan verrassend veel potentieel hebben, meent Emma Cerrone van digitaletrainingsbedrijf Freeformers. ‘Het kan je echt een fris perspectief bieden.’ Het hele concept van Freeformers is gestoeld op het principe dat jongeren training en advies geven aan oudere, vaak hooggeplaatste werknemers. ‘Al na een korte periode van begeleiding beginnen de meeste seniors te appreciëren dat de juniors zo oplossingsgericht zijn. Hun focus ligt op wat er mogelijk is in plaats van op wat er moeilijk is – en dat is enthousiasmerend.’ In de meeste gevallen focust omgekeerde mentoring zich op nieuwe technologie en social media, maar in sommige situaties kan het ook zijn dat de senior iets opsteekt van de houding en aanpak van de junior. Penny Power, de oprichtster van Digital Youth Academy, ervaarde het zelf toen ze haar dochter in dienst nam. ‘Ze was pas afgestudeerd en ik had dringend iemand nodig voor projectmanagement. Ze was altijd al erg koppig, en ik zag het als een ideale opportuniteit om de scherpe kantjes er wat af te vijlen. Maar de realiteit draaide anders uit: uiteindelijk was ik degene die iets bijleerde van haar.’