Is jouw kind al aan de yoga?
Ook niet-oké is oké
Kinderen meer basis geven en hen stress helpen bestrijden kan uiteraard niet alleen via yoga, maar gebeurt ook door mindfulness of filosoferen met kinderen. ‘Mindfulness leert kinderen om nieuwsgierigheid en vriendelijke, niet-oordelende opmerkzaamheid te oefenen,’ zegt Miep Van der Haegen, mindfulness kindertrainer aan het instituut I AM in Heusden en auteur van het boek Ik ben OK, waarin mindfulnesstips voor kleine en grote mensen verbonden worden aan verhalen. ‘Kinderen oefenen zo in het schenken van meer aandacht aan hun gedachten, gevoelens en emoties en wat dat met hun lichaam doet. Het brengt hun piekergedachten tot rust en ze leren hun emoties en gedachten beter te begrijpen en te aanvaarden, met mildheid en rust tot gevolg – voor zichzelf en de anderen.’ Het positieve effect van mindfulness is wetenschappelijk aangetoond: depressieve gedachten verminderen meetbaar en stressbestendigheid neemt toe. Van der Haegen legt het verband met de Rodeneuzendagactie, voor jongeren met psychische problemen. ‘Jongeren hebben ogenschijnlijk nog nooit zo veel gedeeld als vandaag, maar het lijkt moeilijk te delen wat ze écht voelen.’ Als leerkracht en mindfulnesstrainer merkt ze dat kinderen erg veel bagage vanuit hun verleden kunnen meedragen of gestimuleerd worden om heel toekomstgericht te denken, bijvoorbeeld in de vraag wat ze later willen worden. ‘Door de oefeningen af te stemmen op hun leeftijd reiken we jongeren, die midden in de zoektocht naar hun identiteit zitten, handvatten aan die binnen hun leefwereld bruikbaar zijn. Daarbij worden ze uitgenodigd om te durven benoemen wat ze voelen en ervaren. Dat draagt bij tot het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden, wat alleen maar bevorderlijk kan zijn voor een natuurlijke vorm van ethisch en sociaal gedrag, waardoor de kans groter is dat ze zich echt verbinden met anderen.’
Het is oké, ook al is de situatie niet zo oké … is een belangrijke filosofie van Miep Van der Haegen. ‘Het is oké als kinderen boos, verdrietig of angstig zijn op een bepaald moment. Het niet-oké zijn van een situatie kan je accepteren zonder je erin te verliezen. De boodschap is dan dat je niet de boosheid zelf mag worden. Je kan je gevoelens herkennen, benoemen en kenbaar maken aan anderen. Daardoor ontstaat rust waarin je met een meer bewuste vrijheid kan kiezen voor een oplossing en voor het loslaten van de gevoelens op een gepast moment. Dat vraagt moed, maar daar kan je aan werken.’