Wie zit er in over de toekomst?

‘De jonge generatie zal de oudere moeten inspireren tot verandering. Ik denk dat dat zal lukken. Er ontstaat meer en meer fellow travelship tussen de generaties, babyboomers en babybusters worden medereizigers in een verhaal’ – Herman Konings, trendanalist

De nieuwe generatie is aan zet

Instant gratification dus. Een kenmerk van de babyboomers die sinds de jaren 50 in het westen de ‘symbolische consumptie’ – het consumeren van merken en logo’s – juichend onthaald hebben en de decennia daarna het consumptiedenken de pan uit hebben laten swingen. Maar misschien kunnen de jonge generaties wat de babyboomers niet kunnen. Waar zij misschien denken: onmogelijk, denkt de jeugd: waarom niet? Neem de jonge Nederlandse ondernemer Boyan Slat, die enkele jaren geleden wereldberoemd werd met zijn project The Ocean Cleanup, een ingenieus systeem om plastic gemakkelijk uit de oceanen te halen. Jonge mensen denken verbazend innovatief en dat geeft hoop. “De twintigers en dertigers zijn zich, veel meer dan de oudere generaties, bewust van het langetermijneffect van de kortetermijnhandeling”, bevestigt Herman Konings. “Vandaar dat als je alleen de millennials had laten kiezen in het VK, je wellicht geen Brexit had gehad, en in Amerika geen Trump, maar eerder een Bernie Sanders. Omdat zij de shit of tomorrow al zien hangen, natuurlijk. Zij moeten nog 60, 70 jaar mee.”

Toch juicht hij niet alles toe van wat de nieuwe generatie neerzet. Ook zij zitten op hun manier nog altijd gevangen in de quick win-mentaliteit. “Neem Silicon Valley, met fantastische innovaties als Google, Facebook, Airbnb, Tesla en Uber. Hun houding is er een van: wij zijn uit het establishment gestapt, wij gaan alles anders bekijken en wij gaan de wereld redden. Maar net zo goed verwordt Silicon Valley tot een elitair wereldje. Iedereen wordt ernaartoe gezogen om het te maken, omdat er een goudader lijkt te liggen. Maar uiteindelijk draait slecht zes procent van de startende bedrijven beter dan break-even. Liefst 94% faalt. Er zijn vier keer meer zelfmoorden onder jongeren dan elders. Jongeren worden aangemoedigd zich er helemaal te geven, maar lukt het je niet, dan ben je tien jaar later afgeschreven. En daar zit je dan alleen, zonder iets. Jongeren willen er hun ontdekkingen onmiddellijk omzetten in dollartekens. Het gaat bij hen ook niet meer om het genot van de langetermijnontwikkeling. Het moet snel gaan en veel opbrengen. Maar er is meer dan winstbejag: ook dat beseffen is duurzaam denken.”