Les in assertiviteit: ga het conflict aan
Vel geen oordeel
Een conflict is geen ruzie. Ruzie krijg je pas als je oordelen uitspreekt over de ander of over jezelf. Uitspraken als ‘altijd hetzelfde met jou!’ of ‘wat ben ik toch een mislukkeling’ zijn in hetzelfde bedje ziek: ze verleggen de discussie van de behoeften van de betrokkenen naar de persoonlijkheid van de betrokkenen. Op dat vlak is er heel weinig compromis mogelijk, waardoor ruzies moeilijk te beslechten zijn. ‘Daarom is het belangrijk om tijdens een conflict geen oordeel te vellen. Niet over de ander en niet over jezelf.’
De basis van een conflict is niet het feit dat iemand anders denkt dan jou, maar dat zijn behoeften die van jou in de weg staan. Alleen door te blijven focussen op het conflict tussen de behoeften kan je tot een duurzame oplossing komen. Zelfs (of misschien vooral) met mensen die erg persoonlijk worden tijdens conflicten is het goed om zelf zo veel mogelijk die retoriek te vermijden door telkens terug te keren naar de behoeften.
Zoek niet te snel een oplossing
Van het kleinste tot het grootste conflict, in het huishouden of tussen staatshoofden: overal geldt dat een te snel compromis het beste recept is voor een aanslepend conflict. In conflictmanagement zijn er een aantal fasen die elkaar moeten opvolgen: de behoeften in kaart brengen, je mening vormen en pas daarna op zoek gaan naar een oplossing. Vooral de eerste fase wordt dikwijls overgeslagen, omdat men ervan uitgaat de eigen behoeften en die van de tegenpartij te kennen, terwijl dat vaak niet het geval is.
Een compromis dat niet gebaseerd is op de reële behoeften van de partijen is gedoemd om te mislukken. Meestal is een snelle oplossing een weergave van de machtsverhoudingen: degene die het meest te zeggen heeft krijgt gelijk of het voorstel dat de meeste stemmen krijgt
haalt het. Maar als niet ieders behoefte ermee gediend is
zal het probleem telkens opnieuw opduiken. Daarom is het belangrijk om geen oplossingen voor te stellen voordat iedereen gehoord is.
Meer info
Erwin Tielemans is expert verbindende communicatie. Met ‘Human Matters’ geeft hij trainingen en opleidingen aan bedrijven, organisaties
en gezinnen.