Tekst Alix Cruyt – Foto Shutterstock

Speelgoedfabrikant Mattel wijzigt zijn bedrijfsvisie. Na jaren van protest over de magere maten van werelds bekende plastieken pop, krijgt Barbie een maatje meer. Het oude model blijft te koop, maar wordt sinds kort in de rekken vergezeld door kleinere, rondere Barbies met 7 verschillende huidtypes, 22 verschillende kleuren van ogen en 24 haartypes. De Amerikaanse fotografe Darby Cisneros verraste het speelgoedbedrijf een paar maanden eerder al toen ze een hipsterversie van Barbie bedacht. Met haar Sociality Barbie wil de fotografe spotten met de zogenaamde ‘authenticiteit’ die hipsters willen uitstralen. Na de plussized- en hipsterversie lijkt er nu ook plaats te zijn voor een mipsterversie van Barbie, een moslimpop met hoofddoek. De uitvinder van de pop Haneefah Adam wil dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen door hun poppen te kleden met kleding die herkenbaar is uit hun cultuur.
Bron: www.standaard.be