5 redenen om te geloven in de nieuwe generatie
Het doemidee: ze zijn lui en niet-gemotiveerd
De realiteit: ZE ZIJN PRAGMATISCH
In werksituaties wordt de jongere generatie vaak gezien als eigengereid en weerbarstig – meestal vinden ze het zelfs leuk om dat te bevestigen. Het klopt inderdaad dat ze zich niet zomaar willen plooien. Zeker niet als dat zou betekenen dat ze zich kapot zouden moeten werken zoals de generaties voor hen. Getekend door de pijnlijke ervaringen van hun ouders, hebben ze vaak een vrij negatief beeld van het bedrijfsleven. Als ze over dit thema ondervraagd worden antwoorden veel millenials dat ze het bedrijfsleven zien als ‘ingewikkeld’ en zelfs ‘meedogenloos’. Te meer omdat het psychologisch en materieel gezien geen garantie en veiligheid meer biedt op de langere termijn.
Waar ze op professioneel vlak dan zelf van dromen? Ze willen kunnen investeren in fun & serious-projecten, ook al betekent dat dat ze daarvoor regelmatig van werk moeten veranderen. Ze zijn dus – wat we er ook van denken – niet bang om hard te werken. Maar ze eisen wel dat dat werk mag gebeuren in vertrouwen en binnen een zekere ethiek. ‘Deze generatie verwacht een bedrijfswereld die een intelligentere vorm van management laat zien dan wat we nu meestal te zien krijgen’, beaamt Sofie (22), studente in bedrijfsbeheer. ‘Dat betekent een bedrijf met een meer horizontale structuur en minder machtsverhoudingen.’ ‘Voor de komende generatie moet werk bevredigend zijn’, zegt ook Emmanuelle Duez, oprichtster van The Boson Project en WoMen’up. Daarom verzetten ze zich ook radicaal tegen een ‘statutaire’ aanpak, die hen allesbehalve productief lijkt, en ze zijn nog moeilijk te verleiden met voordelen als een vaste parkeerplaats of een bedrijfswagen. ‘Als je hun opmerkingen hoort, kun je daaruit concluderen dat bedrijven zich pragmatischer zouden moeten opstellen’, zegt ze. ‘Wat ook inhoudt dat de legitimiteit van een bepaalde autoriteit verlaten moet worden, ten voordele van meer meritocratie.’
Hun hoop op verandering blijkt zo sterk dat ze het bedrijfsleven op dit moment al beïnvloedt. Roterend leiderschap, samenwerking met de concurrenten… dank zij de jongere generatie ontwikkelen zich nieuwe manieren van werken, waarbij ook humane waarden weer centraler komen te staan.